Vi holder alle avtaler

Kundene velger AvtaleGiro

Sommeren 2014 kom nye ordninger for Lånekassens kunder. Blant endringene var månedlig betaling, AvtaleGiro og fleksibel forfallsdato. Lånekassens tilbakebetalere har tatt godt imot de nye ordningene, som ble lansert under slagordet «Enklere å betale i tide, dyrere å betale for sent».

For å få flest mulig kunder over på AvtaleGiro kjørte Lånekassen en kampanje da ordningen ble innført. – De første seks månedene fikk vi 140 000 kunder over på AvtaleGiro. Ett av tiltakene vi iverksatte var en konkurranse rettet mot alle tilbakebetalerne våre. Hver måned i perioden juni til desember 2014 trakk vi én vinner blant de nye AvtaleGiro-kundene. Vinneren fikk dekket tre terminbeløp, inntil 10 000 kroner, forteller Anne-Berit Herstad, direktør for avdeling for kommunikasjon og kundedialog i Lånekassen.

- I 2015 laget vi også en veiledning på nettsidene våre om hvordan opprette AvtaleGiro, og en film som forklarer fordelene med de nye ordningene for tilbakebetalerne, blant annet AvtaleGiro. Filmen fikk stor respons da den kom. Den ligger fortsatt på nettsiden vår, og blir stadig sett, ettersom vi årlig får 60 000 nye tilbakebetalere, forteller Herstad.

Enklere å betale, enklere å få inn pengene

I dag betaler åtte av ti Lånekassekunder regningene elektronisk, gjennom AvtaleGiro eller eFaktura. Av 600 000 tilbakebetalere har nå en kvart million Lånekasse-kunder en aktiv AvtaleGiro-avtale. 18 prosent er fortsatt på papir. Dette tallet håper Lånekassen å få ytterligere ned, for papirfaktura er kostbart både for kunden og Lånekassen, sier Herstad.

- Målet vårt er å gjøre det enklere for kundene å betale og dermed enklere å få pengene inn for oss. Det er mange fordeler med AvtaleGiro. Kundene slipper å passe på at regningene blir betalt i tide. Vi varsler dem på forhånd, og beløpet blir trukket automatisk fra kontoen én gang i måneden. Vi har tre alternative forfallsdatoer, så her velger kundene det som passer best.

Lånekassen har en utlånsportefølje på 155,3 milliarder kroner. - Det er viktig at vi har gode betalingsordninger slik at det blir enkelt for kundene å betale gjelden sin, sier Herstad, og legger til:
- AvtaleGiro er ikke bare lønnsomt for kunden, men også for oss.

Enklere å betale i tide, dyrere å betale for sent 


Dyrt med papir – dyrt å glemme regningen

Det er dyrt å motta papirfaktura fra Lånekassen. - Varslingsgebyret for de som betaler med papirfaktura er på 18 kroner per måned. Og betaler du for sent, må du ut med 280 kroner ved førstegangs purring og 490 kroner ved annengangs purring. Det er også forsinkelsesrenter ved for sen betaling. Mitt viktigste budskap er derfor: - Bruk AvtaleGiro – det er den enkleste og rimeligste løsningen.

Uthevede sitater

«For å få flest mulig kunder over på AvtaleGiro kjørte vi en kampanje da ordningen ble innført. De første seks månedene fikk vi 140 000 kunder over på AvtaleGiro».

«Lånekassen har en utlånsportefølje på 155,3 milliarder kroner. Det er viktig at vi har gode betalingsordninger slik at det blir enkelt for kundene å betale gjelden sin».

 

 

Kontakt oss

Finner du ikke svar på det du lurer på, send oss ditt spørsmål!