×
Bedrift
  • Om AvtaleGiro
  • Varige kunderelasjoner
  • Dokumentasjon
  • Markedsmateriell
Privat

    Vi holder alle avtaler

    BedriftPrivat
    Vanskelig å huske regningene? Bruk AvtaleGiro, så går det av seg selv!

    Om AvtaleGiro
    Inngå avtale her og nå!

    Smart

    Siden regningene alltid betales i tide unngår du purringer og gebyrer.

    Enkelt

    Banken sørger for at regningene betales automatisk på forfallsdato.

    Kontroll

    Du vil bli varslet minst 7 dager før trekket, og får kontroll over betalingen.

    Fleksibelt

    Du kan enkelt endre eller stoppe en betaling i nettbanken eller ved å kontakte banken.

    Avtalegiro_01.jpg

    Hva er AvtaleGiro?

    AvtaleGiro er en tjeneste for automatisk betaling av dine faste regninger. Det vil si at banken sørger for at regningene betales direkte fra din konto på forfallsdato.


    Du beholder full oversikt og kontroll over regningene dine, selv om trekkene gjøres automatisk av banken. Dette fordi du kan motta et varsel før pengene trekkes på konto. Varselet viser spesifisert beløp og dato for betaling. Du kan også enkelt endre eller stoppe betalingen.
    Dette gjøres i nettbanken eller ved at du kontakter banken.

    AvtaleGiro passer godt for tjenester som strøm, avis, forsikring, husleie, kommunale avgifter, treningsavgift, lån og givertjenester.

    AvtaleGiro i kombinasjon med eFaktura
    Når du tar i bruk AvtaleGiro på en faktura vil du bli varslet minst 3 dager før trekket skjer på konto. Ved å kombinere AvtaleGiro og eFaktura blir regningene dine fortsatt betalt automatisk på forfallsdato, men varselet blir sendt som eFaktura rett inn i nettbanken din. 

    Trenger du på et senere tidspunkt finne informasjon om betalte regninger, vil du enkelt finne fakturadetaljer på eFakturaen i arkivet i nettbanken. Dette gjør tjenesten heldigital og papirløs!

    {banner_alt}

    Du kan inngå AvtaleGiro på flere måter!

    Klikk på knappen, logg deg inn og få forslag på regninger du kan betale med AvtaleGiro. 
    (Husk BankID/BankID på mobil)

    Inngå avtale

    Når du betaler en regning i nettbanken fra en bedrift som tilbyr AvtaleGiro, vil du mange ganger bli spurt om du ønsker å opprette en avtale. Ved å takke ja opprettes avtalen, og du får beskjed når den trer i kraft. Husk at du må betale regninger tilsendt i posten som normalt til avtalen er aktiv.

    Mange bedrifter som tilbyr AvtaleGiro har tilrettelagt for at du skal kunne opprette avtale på deres nettsider. Sjekk om noen du mottar regninger fra har tilbud på sin hjemmeside og inngå avtale der!

    Kontakt kundeservice i din bank eller gå inn på bankens hjemmeside for å opprette en avtale.

    Avtalegiro_03.jpg

    Over 3 millioner nordmenn bruker AvtaleGiro. Vil du bli nestemann?

     Du har muligheten til å opprette AvtaleGiro her og nå.
    Bare klikk deg inn og få forslag på regninger
    du ikke har AvtaleGiro på.

    (Innlogging krever BankID/BankID på mobil.)

    INNGÅ AVTALE NÅ*
     (*Løsningen forutsetter at banken din er med i ordningen )
    Avtalegiro_04.jpg

    Her finner du de mest spurte spørsmålene om AvtaleGiro!


    • Regningene dine betales automatisk på forfall i nettbanken
    • Du trenger ikke være redd for å få purringe eller dyre gebyr
    • Du får varsel i forkant av det automatiske trekket
    • Du kan selv gå inn i nettbanken og stoppe eller endre en betaling. Da beholder du kontrollen over betalingen.

    Alt dette  gjør AvtaleGiro enkelt, effektivt og oversiktelig!


     

    1. Du kan inngå avtale her og nå!
    Klikk på linken nedenfor, og få forslag til regninger du kan betale med AvtaleGiro. https://pvu.nets.no/pvu-suggestions/avtalegiro

    2. Tilbud i nettbanken
    Når du betaler en regning til en bedrift som tilbyr AvtaleGiro, vil du i de fleste nettbanker bli spurt om du ønsker å opprette en AvtaleGiro-avtale. Ved å akseptere tilbudet opprettes avtalen. Du får beskjed når avtalen trer i kraft og må betale regninger tilsendt i posten som normalt inntil avtalen er aktivisert.

    3. På bedriftens nettside
    Flere av bedriftene som tilbyr AvtaleGiro har tilrettelagt for at du skal kunne opprette AvtaleGiro på deres egne nettsider. Gå inn på nettsiden til bedriften, finn frem til AvtaleGiro og opprett avtale med BankID.

    4. Tilbud i posten
    Du kan oppleve at bedrifter du betaler regninger til, sender deg tilbud om AvtaleGiro i posten. Fyll ut svarkupongen og send den i retur.

    5. Ta kontakt med din bank
    Hvis du ønsker å opprette AvtaleGiro og du ikke har nettbank, vil banken være behjelpelig med å opprette avtale for deg.
    ​Ja, du kan velge å ikke motta varsel før betaling. Dette kan du selv gjøre i nettbanken eller kontakt banken direkte.

    Det kan være lurt å ha varsel hvis du ønsker å beholde kontrollen over trekkene og hva som går ut av din konto.


    Du vil også kunne se alle betalingene ligge i forfallsregisteret i nettbanken.

    Ja, dette er ikke noe problem. Du kan enten gjøre dette direkte i nettbanken eller du kan kontakte din bankforbindelse.
    Du må opprette avtalen på nytt i din nye bank. Når ny avtale opprettes vil den gamle avtalen automatisk avsluttes. Du kan selv opprette avtalen i nettbank eller ved å kontakte din nye bankforbindelse.
    Ofte skyldes dette at det er registrert et for lavt beløpsgrense på avtalen. Da får du melding om dette fra banken og informasjon om hvordan du kan betale. Beløpsgrensen kan du selv endre i nettbanken, eller ved å kontakte din bankforbindelse for bistand.

    Er du ny kunde må du også kontrollere at avtalen er opprett i egen bank/nettbank. Bedriften/betalingsmottaker har ingen informasjon om hvilken beløpsgrense som er registrert.
    Beløpsgrense er maksimums beløpet du tillater trukket fra din konto på den enkelte regningen med AvtaleGiro. Det anbefales å sette et beløp dobbelt av det fakturen er på for å sikre at betalingen ikke blir avvist. Du blir aldri trukket mer enn hva du skal betale.

    De fleste banker vil forsøke å trekke pengene fra kontoen din de påfølgende 4 virkedagene. Dersom du fremdeles ikke har dekning, vil du motta informasjon fra banken om en alternativ betalingsmåte. Du vil kunne se i nettbanken at betalingen har blitt stoppet og har i de fleste nettbanker mulighet til å aktivere betalingen igjen.

    Da vil banken kontakte deg, og du må betale regningen på vanlig måte. Skjer dette flere ganger bør du vurdere å øke den øvre beløpsgrensen.

    ​

    KONTAKT OSS

    Finner du ikke svar på det du lurer på, send oss ditt spørsmål!

    Takk for din henvendelse. Vi kontakter deg!
    Mastercard

    Relaterte sider

    www.mastercardpaymentservices.com