Løten kommune var først ute med AvtaleGiro

Petter Skåret
Seksjonsleder økonomiseksjonen i Løten kommune

For 21 år siden ble AvtaleGiro lansert. Løten kommune grep muligheten og slik ble innbyggere i Løten de første til å ta i bruk AvtaleGiro. Bare en drøy uke etter lanseringen hadde mer enn 12 prosent av innbyggerne AvtaleGiro.

Petter Skåret, seksjonsleder økonomiseksjonen i Løten kommune, er godt fornøyd med betalingsløsningen som forenkler hverdagen for både innbyggerne, bedriftene og kommunen selv.

- Vi høstet suksess allerede fra første stund. Innbyggerne som var kunder i Sparebanken Hedmark tok kjapt i bruk den nye betalingsløsningen. I dag er AvtaleGiro blitt vanlig. Om lag 25 prosent av alle regningene som Løten kommune sender ut, betales med AvtaleGiro. Kundene er i alle aldre, sier Skåret. 

Resultatet er delvis kommet etter markedsføring av ordningen.

- Løten kommune har kjørt kampanjer og oppfordret blant annet oppvekstledere i barnehager til å anbefale AvtaleGiro overfor foreldre. Det har vært premiering til både foreldre og den beste barnehagen, forteller Skåret. Det er i barnehagene de først og fremst har sett økt bruk av AvtaleGiro. Kanskje ikke tilfeldig. 

Vi høstet suksess allerede fra første stund.

AvtaleGiro gir bedre betalere

Skåret er opptatt av de mange fordelene AvtaleGiro gir. – For det første erfarer vi at de som bruker AvtaleGiro er bedre betalere. Vi får pengene i tide. I tillegg sparer vi tid og penger. Kostnader til papir og porto er redusert og det blir mindre administrasjon knyttet til fakturering. For innbyggerne som bruker AvtaleGiro er gevinsten at de slipper å tenke på de kommunale regningene – de blir betalt når de skal og da slipper de også purringer og gebyrer, poengterer Skåret. 

Løten kommune tilbyr AvtaleGiro for for de fleste av sine tjenester - kommunale avgifter, SFO, barnehage, velferdstjenester og husleie.

Vi har flere fornøyde kunder

Les referansene her!

Leif Boge

Avdelingsleder Fakturaservice i Lyse Dialog

AvtaleGiro fører til færre kundehenvendelser. Betalingen går av seg selv. Det betyr én bekymring mindre i hverdagen for kundene våre

Eivind Grøne Hegland

Forretningsutvikler Kundesenter Privat, Nordisk Payment Team, If Skadeforsikring

"Vi i If skal være ved kundens side før, under og etter en skade. Når en kunde står med vann til livet i kjelleren skal vi stå ved kundens side og hjelpe kunden tilbake til hverdagen slik den var før skaden skjedde"